Ako prejsť cez STK? Poradíme, čo skontrolovať a ktoré detaily neprehliadnuť
Absolvovanie pravidelnej technickej kontroly je základným predpokladom na to, aby vozidlo mohlo byť spôsobilé na prevádzku. Prvú prehliadku je potrebné vykonať po 4 rokoch od registrácie nového auta, následne každé 2 roky.
Neraz sa však stane, že aj dobré auto cez STK neprejde pre drobné nedostatky. Aby ste sa vyhli zbytočným problémom, pripravili sme si pre vás niekoľko tipov, na čo si dávať pozor.
Povinná výbava nesmie chýbať
Ako prvú vec skontrolujte, či máte v aute povinnú výbavu. Lekárnička, výstražný trojuholník, rezerva so zdvihákom a s kľúčom alebo súprava na opravu defektu, reflexný odev – žiadna z týchto vecí by vám nemala chýbať. Dajte si pozor na to, aby lekárnička nebola otvorená. Chýbajúce časti môžu byť dôvodom, aby vám technik nevystavil protokol o úspešnom absolvovaní kontroly.
Vyskúšajte základné funkcie auta
Na technickej kontrole sa preverujú všetky základné prvky vozidla – svetlá, stierače či sťahovanie vodičovho okna. Postupne preto jednotlivé funkcie preverte. Aj obyčajná vyhorená žiarovka vám môže spôsobiť zbytočné problémy.
- Vyskúšajte zapnúť jednotlivé svetlá a sledujte, či žiarovky na oboch stranách svietia rovnomerne. Pokiaľ je jedna očividne slabšia, radšej ju preventívne vymeňte.
- Preverte mechanizmus naklápania žiaroviek stretávacích svetlometov. Obvykle ide o otočné koliesko v blízkosti prepínača svetiel. Auto zaparkujte čelom k stene a vyskúšajte ním pootočiť. Mali by ste vidieť, že svetelný lúč sa mierne sklopil smerom nadol.
- Otestujte funkčnosť stieračov a ostrekovača predného skla.
- Uistite sa, že sťahovanie vodičovho okna funguje bez problémov.
Pozor na zákonné limity
Častým nedostatkom, pre ktorý niektoré vozidlá neprejdú cez STK, je nedostatočná výška dezénu pneumatík. Tá je zákonom stanovená na minimálne 1,6 mm v prípade letných a 3 mm v prípade zimných gúm. Neprehliadnite ani praskliny na čelnom skle. Zákon povoľuje poškodenie v zornom poli vodiča s maximálnym priemerom 2 cm.Zorné pole je definované ako oblasť, cez ktorú prechádzajú stierače pri svojej činnosti.
Pokiaľ máte na aute sklo s väčšou prasklinou, dajte si ho opraviť, respektíve ho vymeňte za nové. Okrem neúspešnej technickej kontroly totiž riskujete aj pokutu. Ak máte uzatvorené poistenie auta od poisťovne Kooperativa, ktoré kryje aj poškodenie čelného skla, jeho výmena bude uhradená priamo z vašej poistky.
Ďalšie veci, ktoré treba otestovať
V rámci technickej kontroly sa kontroluje stav karosérie a podvozka, pričom sa prihliada na hrdzu. Ak máte na vozidle prehrdzavené miesta či diery vo výfukovom potrubí, dajte si ich do poriadku ešte pred absolvovaním kontroly. Taktiež sledujte, či z niektorej časti motora príliš nekvapká olej, prípadne iná prevádzková kvapalina.
Určite nezabudnite na brzdy. Ručná brzda by mala zaberať už na prvých zuboch a po jej silnejšom zatiahnutí sa auto nesmie pohnúť ani v strmšom kopci. Funkčnosť bŕzd preveríte aj tak, že sa rozbehnete na rýchlosť aspoň 60 km/h a vyskúšate prudšie zabrzdiť. Pokiaľ auto pri brzdení ťahá do strany alebo vibruje, signalizuje to problém. V takom prípade si brzdy radšej dajte pred absolvovaním technickej kontroly preveriť v servise.
Čo ak neprejdete cez STK?
Pri nevyhovujúcom stave vozidla sa môžete ocitnúť v nepríjemnej situácii. Ak vaše auto cez STK neprejde,dostanete protokol o dočasnom absolvovaní technickej kontroly, ktorý platí 30 dní. Počas tohto obdobia musíte dať zistené nedostatky do poriadku a stanicu technickej kontroly navštíviť ešte raz.
Myslite aj na poistenie svojho auta
Poistenie auta je dnes už bežnou súčasťou výbavy každého vozidla a dokáže vám pomôcť v nepríjemných situáciách. K povinnému zmluvnému poisteniu od poisťovne Kooperativa je vhodným doplnkom aj havarijné. Uzavrieť poistenie navyše môžete úplne pohodlne aj z domu, a to prostredníctvom jednoduchého online formulára a za výhodnú cenu.