Black Friday, Cyber Monday: Oplatí sa počas nich nakupovať?
Obchodníci sa pripravujú na ošiaľ menom Black Friday, ktorý tento rok pripadne na 24. novembra. Ľudia v tento deň najčastejšie nakupujú elektroniku, ale aj oblečenie či kozmetiku.
Ako vznikol pojem Black Friday?
Aj keď tento fenomén prišiel zo západu, Slováci si tento deň zamilovali a využívajú ho. V jesennom prieskume Fashion (Re)search, ktorý bol realizovaný minulý rok sa zistilo, že na nákupy počas Black Friday plánovalo až 36 % Slovákov minúť sumu 50 až 100 eur. Ešte vyššiu sumu, 100 až 200 eur, plánovalo minúť ďalších 20 % opýtaných. 72 % účastníkov prieskumu sa vyjadrilo, že im počas Black Friday nebude príjemné nakupovať v kamenných predajniach a ak uvidia, že obchody sú preplnené, odídu.
Kde sa však termín Black Friday vzal a prečo sa používa? Toto slovné spojenie vzniklo v USA kvôli dopravnej špičke deň po Dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa tento názov rozšíril a dostal do povedomia ľudí. Obchodníci tiež spozorovali, že v tento deň zaznamenávajú najvyššie tržby. Keďže do starých účtovných kníh sa straty zaznamenávali červeným atramentom a zisky čiernym, pojem “Čierny piatok” tak dáva význam.
Preto sa predajcovia rozhodli podporiť tento deň výraznými zľavami. Zákazníci si tak môžu nakúpiť v kamenných predajniach a na eshopoch zľavnené produkty pre seba alebo pre svojich blízkych. Keďže od Black Friday je vždy približne mesiac do Vianoc, ľudia nakupujú vianočné darčeky za akciové ceny. Často ide o naozaj extrémne zľavy, červené bannery a visačky sa vynímajú v obchodoch na každom kroku. V Spojených štátoch čakajú ľudia v dlhých radoch pred obchodmi. Zvyknú sa doslova hádzať na produkty a predbiehať sa, aby si ich uchmatli za čo najnižšie ceny.
Okrem termínu Black Friday sa v súčasnosti objavuje aj termín “Cyber Monday”, čo znamená, že eshopy ponúkajú zľavnený tovar od piatka do pondelka, ide teda o takzvaný “Cyber week” - zľavy počas týždňa. Na Slovensku termín Black Friday ale niekedy stráca na význame, pretože veľa obchodníkov si z toho spravilo názov pre všetky výpredaje - či už ide o jarný, jesenný, letný alebo zimný výpredaj.
Nenakupujte len preto, že je tovar v zľave
Tak či onak, mali by ste si uvedomiť, že veľa vecí, ktoré nakupujete s vidinou zľavy, v skutočnosti možno ani nepotrebujete. Kupujete si ich len pre zvýšenie dopamínu, pre slasť. Veci sa vám potom hromadia doma a keď ich vyhadzujete, tvoríte tak zbytočný odpad. Nepodľahnite preto zľavám a kupujte len to, čo je naozaj nutné.
Existujú však i situácie, kedy sa oplatí počkať na zľavy a vyjsť do obchodov alebo si objednávku vyklikať z pohodlia domova - napríklad keď už dlhšie chcete kúpiť novú elektroniku alebo elektrospotrebiče. Minimálna záruka pre spotrebný tovar je dva roky, niekedy predávajúci stanoví aj vyššiu lehotu. Ak sa vám ale práčka, sušička alebo umývačka riadu pokazí po tejto lehote, nikto vám už peniaze nevráti. Oprava niekedy môže byť drahšia ako kúpa nového spotrebiča. Preto myslite vopred na možnú kazivosť spotrebičov a získajte predĺženú záruku ako súčasť poistenia Bezstarostný domov v balíku Excelent.
Ako nakupovať počas Black Friday
Ak sa rozhodnete nakupovať v zľavách, máme pre vás pár tipov, ktoré by vám mohli pomôcť, najmä keď nakupujete cez internet.
1. Urobte si zoznam
Ako sme už spomenuli, bezhlavé nakupovanie len preto, že je tovar v zľave, je realitou mnohých ľudí. Najhoršie je, keď si bez rozmyslu pozeráte stránky predajcov a hádžete do košíka všetko, čo sa vám páči (a je v zľave). Pritom stačí trochu plánovať a môžete sa tomu vyvarovať. Napíšte si zoznam vecí, ktoré potrebujete kúpiť a snažte sa ho držať.
2. Stanovte si rozpočet
Nemenej podstatným bodom popri napísaniu zoznamu je stanovenie si rozpočtu pre vaše nákupy. Dopredu si podľa svojich možností určite, koľko maximálne môžete minúť. Rozpočet si môžete rozdeliť do kategórií, napríklad koľko chcete minúť na darčeky, koľko na oblečenie pre seba a tak ďalej.
3. Nakupujte len od overených obchodov
Keď sa rozhodnete zakúpiť si tovar, najlepšie urobíte, ak si ho objednáte z eshopu, ktorý už poznáte, teda je overený vami alebo vašimi známymi, prípadne má pozitívne recenzie na internete. Ak aj nakupujete z eshopu, ktorý nepoznáte, radšej pri objednávke neplaťte dopredu. Takisto myslite na fakt, že tovar môže byť chybný a vy ho budete potrebovať do dvoch rokov reklamovať. U veľkých eshopov nemusíte mať strach, malí predajcovia ale môžu pokojne zaniknúť do menej ako dvoch rokov.
4. Porovnávajte si ceny cez cenové porovnávače
Na internete existuje viacero cenových porovnávačov, kde si môžete prezrieť ceny jednotlivých produktov na rôznych eshopoch. Niektoré z nich sú napríklad orientované výlučne na módu, iné na nábytok. Ak nájdete na niektorom z eshopov produkt, ktorý si chcete kúpiť, za najnižšiu cenu, zase platí, že by ste si mali pozrieť recenzie a pokiaľ ide o neznámy eshop, radšej si priplatiť za dobierku, ako platiť kartou vopred.
5. Sledujte cenu produktu, ktorý si chcete kúpiť
Ak už dlhšie uvažujete nad kúpou nejakého produktu, napríklad spotrebiča, je dobré, keď si porovnávate jeho vývoj ceny v čase. Niektoré eshopy majú možnosť nastaviť si takzvaného “strážneho psa”, ktorý vás mailom upozorní na zmenu ceny. Tak si ľahko môžete odsledovať, či je produkt počas Black Friday naozaj v zľave a či sa oplatí kúpiť ho. Pri niektorých cenových porovnávačoch máte možnosť vidieť aj graf zobrazujúci vývoj priemernej a minimálnej ceny daného produktu za posledné mesiace.