Ako na dovolenke nestratiť kufor ani hlavu
Strata batožiny na letisku vám môže pokaziť vytúženú dovolenku, ale aj dôležité obchodné stretnutie. V nasledujúcom článku sa dozviete, ako sa straty vyvarovať a ako postupovať, keď o batožinu beznádejne prídete.
Prečo sa batožina vôbec stratí?
K strate batožiny môže dôjsť z troch dôvodov. Najčastejšie ju pracovníci letiska zabudnú vyložiť v cieľovej destinácii, naložia ju na zlé lietadlo, prípadne ju nenaložia vôbec. Pri množstve kufrov, ktoré im denne prejdú cez ruky, je to pravdepodobné. Ročne využije služby leteckých spoločností približne 3,1 bilióna ľudí a vďaka zvyšujúcej sa dostupnosti lietania toto číslo neustále rastie. Pri manipulácii s batožinou navyše okrem zlyhania ľudského faktora hrozia aj chyby v systéme či odtrhnutie batožinového štítku, podľa ktorého sa batožina triedi.
Ako sa vyhnúť strate kufrov?
V prípade, že letíte nízkonákladovým letom len s príručnou batožinou, ste za ňu plne zodpovedný len vy. Jej stratu nebudete môcť reklamovať a ak by ste to aj urobili, len ťažko by ste so sťažnosťou uspeli. Ak cestujete štandardným letom so zapísanou batožinou (batožina väčšinou nad 10 kg uložená v nákladnom priestore lietadla), odovzdáte ju zamestnancom leteckej spoločnosti pred check-inom. Od momentu zapísania batožiny je za stratu, resp. poškodenie batožiny zodpovedná vaša letecká spoločnosť.
Aby ste znížili riziko straty batožiny, mali by ste svoj kufor viditeľne označiť poznávacím prvkom (štítok, uviazaná šatka a podobne), ktorý jednoznačne odlíši váš kufor od kufra niektorého z vašich spolucestujúcich. Pozornosť venujte aj tomu, čo si do kufra zbalíte. Oblečenie na pár dní a cenné veci si vezmite radšej so sebou na palubu. Pri strate batožiny budete môcť v cieľovej destinácii aspoň nejaký čas bez problémov fungovať. Vhodnou alternatívou prevencie je aj využitie cestovného poistenia, ktoré okrem štandardných poistných udalostí kryje aj škody spôsobené stratou batožiny.
Ako postupovať pri strate alebo poškodení?
Aj keď ste dodržali všetky preventívne opatrenia a boli maximálne opatrní, niektoré udalosti jednoducho neovplyvníte. V takom prípade čo najskôr oboznámte so stratou batožiny vášho leteckého dopravcu aj vašu poisťovňu. Písomnú reklamáciu by ste mali podať do 21 dní odo dňa, kedy ste batožinu oficiálne mali dostať. Ak termín nestihnete, nárok na náhradu škôd vám automaticky zanikne. Pozor si dajte aj na prípady, kedy nedôjde priamo k strate batožiny, ale len k jej poškodeniu. Vtedy máte na podanie reklamácie iba sedem dní, preto konajte čo najrýchlejšie. Po podaní reklamácie sa pripravte aj na dokazovanie obsahu kufra. Nestačí, že priložíte zoznam poškodených alebo odcudzených vecí. Väčšinou je potrebné dokladovať ich hodnotu prostredníctvom pokladničného dokladu, prípadne čestným prehlásením alebo výpoveďou svedkov. Všetky potrebné tlačivá nájdete na stránke vašej leteckej spoločnosti alebo v priehradke na letisku. Ak cestujete s cestovnou kanceláriou, požiadajte o pomoc delegáta.
Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.